گزارش ویژه : سپاهان – پرسپوليس؛اين جنگ است نه فوتبال

اگر اين بازي براي دايي و تيمش خيلي حساس نبود هيچ وقت او به 9 امتيازي بودن مسابقه جمعه شب اشاره نمي كرد.

تصوير آن صندلي هاي روي آسمان بعد از گل چهارم محمود به فرشيد كريمي ،چرخش ساك پزشكي دكتر زرينه روي هوا  بعد از گل دقيقه 97 سپهر،سوزش چشم هاي سرباز احمدي جايي حد فاصل تماشاگران دو تيم روي سكوهاي فلزي فولادشهر يا پنالتي آخر حاج صفي كه سكوتي عجيب روي سكوهاي آزادي حكمفرما كرد همه و همه تنها گوشه اي از حساسيت هاي دومين مسابقه بزرگ فوتبال ايران طي 7 سال اخير را يادمان مي آورد وگرنه مي شود به صحنه هاي جزئي تر بسياري در توصيف حساسيت  اين بازي هم اشاره كرد كه باعث شده كل كل هاي مخفي و عيان دو باشگاه ،كري شديد هواداران دو تيم در تمام روزهاي سال ،حسايت بازيكنان و مربيان به تيم هاي رقيب و ... نبرد پرسپوليس – سپاهان را تبديل به  مسابقه اي مهم و بزرگ كند كه  درست مثل دربي تهران از چند روز قبل مي توان سراغش رفت و به سوژه هايش پرداخت.

حساس،حساس،هميشه حساس

http://u.goal.com/117800/117884hp2.jpg

سپاهان كه بعد از تحت پوشش قرار گرفتن از سوي فولاد مباركه و در ميانه دهه 80 تبديل به قطبي مهم در فوتبال باشگاهي ايران شده حالا بعد از استقلال مهمترين حريف و رقيب پرسپوليس به حساب مي آيد. اين مورد در خصوص هوادران اين تيم هم مصداق دارد و طبيعي است كه كري ها و رجز خواني ها براي اين بازي  بعد از دربي تهران به بالاترين حد ممكن برسد.جالب اينكه با وجود ريشهمشتركي به نام شاهين سپاهاني ها پرسپوليس را مهمترين دشمن خود مي دانند و لابد در مورد برخي هوادران پرسپوليس هم اين قضيه در نقطه مقابلش مصداق دارد.

در اين ميان مصاف هاي دو تيم طي 7 سال گذشته به تبع موقعيت هاي دو تيم در جدول و بازه زماني كه مقابل هم قرار گرفته اند حساس تر و سرنوشت سازتر بوده  اما حتي در مقاطعي كه پرسپوليس يا سپاهان در مسير قهرماني قرار نداشته اند هواداران دو تيم به برد در اين مسابقه يا نباختن مقابل حريف  فوق العاده حساسند.

بدون شك هر گاه مساله حساسيت  و  جدال هاي ماندگار دو تيم پيش مي آيد خيلي ها ياد آن دو فينال رفت و برگشت جام حذفي سال 85،نيمه نهايي جام حذفي سال 86 ،ديدار هفته آخر ليگ هفتم و البته فينال جام حذفي سال گذشته مي افتند اما در اين بين  بازي هاي بزرگ و حساس زيادي  هم بين اين دو تيم ثبت شده كه هر كدام  حاشيه ها ،اتفاقات و صحنه هاي جذاب و خاطره انگيز تلخ و شيريني در ذهن هوادران دو تيم ثبت كرده اند.

موقعيت ويژه ،بازي خاص

http://u.goal.com/117800/117883hp2.jpg

اما فارغ از تمام حساسيت هاي پيش گفته كه در ديدار هفته دهم ليگ سيزدهم هم  وجود دارد در آستانه اين بازي بزرگ  موقعيت پرسپوليس در جدول و البته شرايط خاص سپاهان نسبت به فصول اخير است كه نبرد جمعه شب را فوق العاده  حساس  و ديدني خواهد كرد.

اين بار پرسپوليس و سپاهان در حالي به مصاف هم مي روند كه پرسپوليس بعد از مدت ها در پي رسيدن به صدر جدول است ؛اتفاقي كه هفته ها از آن دور بوده و حال در دو قدمي آن قرار دارد.در نقطه مقابل هم سپاهان كه طي 5-4 سال اخير همواره مدعي قهرماني بوده  و ثبات مديريتي اش مثال زدني ،اين بار در حالي رودرروي حريف نامدارش قرار مي گيرد كه هم اخبار حاشيه اي پيرامون تيمش در مقايسه با فصول گذشته بيشتر بوده هم اينكه در نتيجه گيري ثبات گذشته را نداشته است.يكي از مهمترين حاشيه هاي پيرامون و بطن سپاهان هم همين استعفاي مدير عامل باشگاه در آستانه اين بازي بزرگ به حساب مي آيد  و تيم سازماندهي شده و منسجم سپاهان اين بار در حالي رودرروي حريفش قرار مي گيرد كه  باشگاهش مديرعامل ندارد.

كنار اين بحث كنار گذاشتن سرپرست در اويل فصل ،حاشيه هاي پيرامون اخراج يا استعفاي كرانچار بعد از هر نتيجه بد يا نمايش  متزلزل  و كنار رفتن جباري از تيم  كه هر كدام از اين اتفاقات حاشيه هاي زيادي را در سپاهان به وجود آورده  طلايي هاي نصف جهان را در موقعيتي خاص به اين بازي بزرگ مي آورد.

تمام اين حاشيه ها و كاستي ها باعث شده تا سپاهان اين بار در رتبه پنجم به مصاف پرسپوليس رده دومي بيايد؛اتفاقي كه طي اين چند سال كمتر اتفاق افتاده.با اين حال همه و از جمله خود سپاهاني ها مي دانند پيروزي در اين جبهه مهم مي تواند آنها  را  به سوي ثبات و گام برداشتن در مسير مدعي بودن قرار دهد  و تمام حاشيه ها در حاشيه قرار گيرد.

به همين جهت اين بازي  با وجود تمام حساسيت ها و اتفاقات پيراموني اش به خاطر موقعيت و شرايط دو تيم خاص تر از ديدارهاي معمولي دو تيم در ليگ به نظر مي رسد  و اين بار نگاه هاي بيشتري را به خود جلب كرده است.

دايي 9 امتياز را مي خواهد

http://u.goal.com/312000/312007hp2.jpg

اگر اين بازي براي دايي و تيمش خيلي حساس نبود هيچ وقت او به 9 امتيازي بودن مسابقه جمعه شب اشاره نمي كرد.اين اولين باري است كه يك مربي و البته خود دايي با چنين لفظي در خصوص اهميت پيروزي در يك مسابقه اشاره مي كند  و مشخص است بردن سپاهان در اصفهان  كه حدود 10 سال است براي پرسپوليس اتفاق نيفتاده  همان چيزي است كه دايي در اين بازي مي خواهد .

ظاهرا شرايط رخ دادن اين مهم نيز مهياست.به غير از موقعيت پيش گفته كه سپاهان را در موقعيت پائين تري نسبت به رقيبش نشان مي دهد حضور بازيكنان تاثيرگذار و ثبات نسبي  كه سرخ ها در اين  فصل  در حيطه فني و رواني به دست آورده اند مي تواند متضمن برتري در خانه حريف باشد.

پرسپوليس در اين سال ها هيچ وقت سپاهان را در خانه اش شكست نداده اما حالا جدا از اينكه خط مياني حريف به صورت آشكارا با ضعف مفرطي مواجه است پرسپوليس در خط مياني و حمله درست مثل خط دفاعش صاحب بازيكنان شاخص و سرنوشت سازي است كه قابليت تغيير نتيجه در آن واحد و تمام كردن كار حريف حتي در شرايط نزديك و برابر را دارند.

يكي از اين چهره ها محمد رضا خلعتبري است كه فصل قبل  براي همين سپاهان بازي مي كرد.پيام صادقيان،اميد عاليشاه و سيد مهدي سيد صالحي هم هر كدام مي توانند به عنوان فرد تعيين كننده نتيجه اين بازي به سود پرسپوليس معرفي شوند  و اين نكته اي نيست كه از ديد سپاهاني ها دور بماند.

اينجا اصفهان ،كرانچار را ببينيد

http://u.goal.com/312000/312002hp2.jpg

سپاهان بعد از برد اخير در اهواز تا حدودي اوضاعش را سامان داده و حالا در شرايط نسبتا بهتري به لحاظ فني رودرروي پرسپوليس قرار مي گيرد.سپاهاني ها  ظاهرا با تمام قوا مقابل پرسپوليس قرار مي گيرند اما همين كه بدانيم بعد از مصدوميت طولاني كاپيتان نويدكيا و قهر جباري از فوتبال، كرانچار هنوز ليدري در ميانه ميدان ندارد يعني  اينكه تمام قواي سپاهان هم چيز بزرگي كم دارد.از آن چيزهايي كه در بازي هاي بزرگ نتيجه را تعيين مي كند و به تنهايي ورق را بر مي گرداند .

با اين وجود حتي اگر خبري از يك مغز متفكر همه كاره در سپاهان نباشد تعداد  مهره هاي شخص اين تيم آنقدر زياد است كه  سپاهان را همچنان تيم خطرناك و بزرگي نشان مي دهد.شما فكر مي كنيد نفراتي مثل آرش افشين،محمد غلامي،اميد ابراهيمي  يا احسان حاج صفي نمي توانند نتيجه بازي را به سود خودشان رقم بزنند ؟يا اينكه مدافعان قدري مثل عقيلي،شجاع،حمودي و  احمدي قادر به حفظ دروازه شان مقابل ميهمان پرآوازه شان نيستند؟

همه اينها البته زماني اتفاق مي افتد كه يك سرمربي بزرگ بتواند با خيال راحت كارش را ادامه دهد و تيمش را بخوبي رهبري كند.سرمربي اي كه در همان سال اول حضورش در اصفهان تيم را قهرمان كرده و در سال دوم جام حذفي را برده است.حالا اما اوضاع كرانچار در فصل سوم حضور در سپاهان زياد جالب نيست.او نتايج  پرنوساني داشته  و به سبب همين نتايج يكي دوباري تا آستانه اخراج و استعفا پيش رفته است.حتي برخي شايعات استعفاي محمدرضا رحيمي مديرعامل باشگاه را به همين مساله بركناري كرانچار ربط مي دهند  و اينكه او با حمايت هيات مديره سر كارش باقي مانده است تا بلكه تيم را به همان ثبات دو فصل گذشته و سال هاي اخير برساند.

در عين حال به نظر مي رسد اين مسابقه يكي از مهمترين چالش هاي اين فصل كرانچار باشد چرا كه به غير از تقابل با پرسپوليس – كه شايد ازميزان حساسيتش براي او كم شده باشد – اثبات  توانايي هاي خود به رحيمي و گرفتن تائيديه از هيات مديره و سرپرست موقت باشگاه همان چيزي است كه باعث خواهد شد مرد كروات جمعه شب هر چه در ذهن دارد را رو كند و دنبال برد به هر قيمتي باشد.

تقابل ها،حاشيه ها

http://u.goal.com/298600/298696hp2.jpg

يكي از مسائلي كه اين بازي بزرگ را حساس مي كند تقابل ها و دوئل هايي است كه ميان بازيكنان  مربيان دو تيم رخ خواهد داد.شرايط سخت محسن بنگر در رويارويي با هوادلران سپاهان،بازگشت دهنوي به اصفهان بعد از پشت كردن به حريف،مواجهه خلعتبري با تيم سابقش،تجديد خاطره  سيدصالحي با زردهاي نصف جهان و شرايطي كه در خصوص سيدجلال،شجاع،يعقوب كريمي و مربيان دو تيم وجود دارد دوئل هاي جذابي را در اين مسابقه نزديك و فشرده پديد خواهد آورد كه مي تواند به مهيج تر شدن يا زيباتر شدن بازي كمك كند .رودررويي كرانچار با پرسپوليس ،مرور خاطرات شكست هاي دايي مقابل سپاهان،اتفاقات حاشيه اي و مسائل مربوط به  داوري اين مسابقه،حضور محسن قهرماني به عنوان داور بازي  و ... همه مي تواند مصاف فولادشهر را مصافي جالب و حساس پيش روي مخاطبان  و اهالي فوتبال قرار دهد كه نتيجه اش – غير از مساوي –  قطعا موقعيت هاي مهم و متفاوتي در دو تيم ايجاد خواهد كرد.