بزيك:هيچكس نمي پرسد چرا پرسپوليس بايد قهرمان شود؟/مطمئنم دوباره با يحيي كار خواهم كرد/در سپاهان باانگيزه بودم چون فكر مي كردند تمام شده ام/پارسال اگر سهميه مي گرفتيم قهرمان جام حذفي مي شديم/بار رواني سنگين براي پرسپوليس مشكل ساز شده

بهانه مصاحبه با ادموند شرايط مجتبي جباري به عنوان يكي از سرخابي هايي كه به اصفهان رفته بود اما درباره مسائل ديگر هم با او گپ زديم.

ادموند هنوز هم براي پرسپوليسي ها همان ادموند سال 78،دقيقه 89 است.همان كه در آخرين دقيقه دربي با خونسردي تمام توپ را استپ كرد،چرخيد و با ضربه اي دقيق دروازه استقلال را باز كرد تا پرسپوليس بعد از سال ها برنده دربي باشد  و او به  مهاجم محبوب هوادران تبديل شود..ادموند بزيك بعد از يك نيم فصل همكاري با يحيي گل محمدي در كادر فني تيم محبوبش پرسپوليس حالا سرمربيگري تيم اميد سورينت راه آهن را بر عهده دارد.

 

كار كردن در رده اميد چطور است؟

خب سختي هاي خاص خودش را دارد .متاسفانه در ايران هنوز باشگاه ها به آن بلوغ فكري نرسيده اند  و مطمئنا اگر به تيم هاي پايه توجه كنند شرايط بهتر مي شود  اما در اين بخش هنوز كامل نيستيم  و اگر به باشگاه هاي اروپايي و تيم هاي پايه شان نگاه كنيد تفاوت ها را متوجه مي شويد.

ظاهرا بازي هاي رده پايه حاشيه زيادي هم دارد.همين دو هفته پيش بود كه بازي تان  با پرسپوليس  جنجالي شد و سرمربي اميد پرسپوليس مجيد نائيني هم حرف هايي درباره شما زد؟

در باره من ؟

بله مي گفت شما در صحنه منجر به پنالتي دقيقه 97 تان قبل از اعلام پنالتي به كمك داور گفته ايد پرچم آفسايد را پائين بياندازد؟

حتما آقاي نائيني شوخي كرده .فيلم آن بازي موجود است .در آن بازي بايد سه بازيكن پرسپوليس اخراج مي شدند .اصلا مي خواهم بگويم اگر وقت كنيد و بازي هاي پايه را ببينيد امكان ندارد قضاوت ها بدون مشكل باشد و سرداوري ها بحث نشود.من خودم 7 تا بازي كرده ام و با اينكه نباخته ام  ولي مي خواهم بگويم هيچ كدام از قضاوت ها خوب نبوده است.اصلا وضعيت خنده داري وجود دارد .نمي خواهم در اين مورد زياد صحبت كنم اما فكر مي كنم  كلا عدالت رعايت نمي شود  و قانون يكساني براي تيم هاي مختلف وجود ندارد.

بگذريم.مي خواهيم در مورد مجتبي جباري بپرسيم و تصميمي كه گرفته چون شما هم از تيم بزرگ تهراني به سپاهان رفته بوديد و شرايط مشابه او را تجربه كرده ايد.

من فكر مي كنم اشتباهي كه ما ايراني ها داريم اين است كه افراد را با هم مقايسه مي كنيم در حالي كه آدم ها و شرايط زندگي شان با هم فرق دارد.مجتبي جباري در ابومسلم درخشيد و به استقلال برگشت  و در اين تيم هم خوب كار كرد اما اوا يك بازيكن حرفه اي است.با اين حال چون نمي دانم چه اتفاقي برايش افتاده نمي توان نظر بدهم.

در مورد خود شما شرايط چطور بود؟

من خودم دوست داشتم چيزهايي كه در پرسپوليس از دست داده بودم را دوباره به دست بياورم. شايد آن زمان خيلي ها فكر مي كردند من تمام شده ام و به همين خاطر انگيزه زيادي براي نشان دادن خودم داشتم.

حتما جباري هم انگيزه داشته اما تصميمش قابل هضم نيست.

من به صورت كلي مي گويم كه بازي كردن در تيم هاي شهرستاني براي بازيكنان استقلال و پرسپوليس سخت تر است  چون در شهرستان ها يكسري عقايد قديمي وجود دارد و چون خودم در آن محيط بودم مي دانم كه همه درباره بومي يا غير بومي بودن بازيكنان صحبت مي كنند و اين تقريبا در تمام شهرها وجود دارد.

اما فكر مي كنم الان ديگر اين جو در مورد باشگاه بزرگي مثل سپاهان نبايد وجود داشته باشد.

خب من 7 سال است كه از باشگاه سپاهان جدا شده ام و از شرايط آنها زياد خبر ندارم   و لي فكر مي كنم هنوز اين مسائل وجود داشته باشد .من آدم رك گويي هستم و مي توانم به جرات بگويم اين مساله در تمام شهرها وجود دارد.

راستي دوست نزديك تان يحيي گل محمدي هم بعد از چند نتيجه خوب ديشب باخت.

خب باخت در فوتبال اتفاق مي افتد .يحيي ديشب باخت اما اميدوارم بازي هاي آينده اش را ببرد.گل محمدي عقيده ها و نظراتي دارد و من هم نظرات خاص خودم را دارم اما مطمئنم دوباره با هم همكاري خواهيم كرد حالا اينكه كي و كجا باشد را نمي دانم.

ري اكشن يحيي در بازي با پرسپوليس به خصوص بعد از گل هم جالب بود.

خب بعضي ها خوشحالي شان را بروز مي دهند  و بعضي ديگر نه .بالاخره يحيي هم سال ها در پرسپوليس بازي كرده  و تعصب خاصي نسبت به اين تيم دارد اما الان سرمربي نفت است و بايد روي اين تيم تمركز كند.

به پرسپوليس اين فصل خوشبينيد؟

من چند بازي آخرشان را ديدم  اما  متاسفانه در زمان حمله كم تعداد هستند.با اين وجود فكر مي كنم تمام مشكلات اين تيم به خاطر بار رواني سنگيني است كه روي دوش اين تيم قرار دارد.الان همه مي گويند پرسپوليس بايد  قهرمان شود چون 5 سال است قهرمان نشده اما يكي نيست بپرسد بر چه اساس و اصولي اين اتفاق بايد بيافتد؟چرا بقيه تيم ها نبايد قهرمان شوند؟ما بايد ببينيم اصلا ابزار قهرماني را داريم يا نه.خود ما اگر پارسال كمي حمايت مي شديم سپاهان را مي برديم اما اينطور نيست كه مثلا بگوئيم چون رئال مادريد تيم بزرگي است همه بازي هايش را بايد ببرد.

پس هنوز از دست دادن قهرماني در جام حذفي را از ياد نبرده ايد.

بله.مسلما بار رواني كه روي دوش بازيكنان،مديريت  و كادر فني تيم وجود داشت  باعث شد قهرمان نشويم  .مطمئنا اگر جزو جهار تيم بتالاي جدول بوديم و سهميه مي گرفتيم  بازي روان تري مقابل سپاهان انجام مي داديم  و با فشار كمتر حتما برنده مي شديم.

درباره سيد صالحي و خط حمله  پرسپوليس در آستانه دربي چه صحبتي داريد؟

من فكر مي كنم اول بايد ببينيم سيدصالحي يا هر بازيكن ديگر چند تا موقعيت داشته .بر فرض بايد ببينيم اگر در 7 بازي دو گل زده ببينيم چند موقعيت گل داشته و چند تا توپ سالم به او رسيده .سيدصالحي پارسال در كورس آقاي گلي بود  و ديروز هم نشان داد اگر با شرايط پرسپوليس آداپته شود بهتر كار مي كند.گلي كه ديروز زد براي او خيلي خوب شد  و اميدوارم روند گلزني اش در دربي ادامه داشته باشد.

براي رده اميد و حضورتان در راه آهن چه هدفي داريد؟

مطمئنا همه دنبال نتيجه گرايي هستند اما اينكه چطور نتيجه گرا باشيم  مهم است .براي من همين كه 3-2 بازيكن به تيم بزرگسال بدهم يعني نتيجه گيري يا همين طور اگر تيم جوانان دو سه بازيكن به اميد بدهد نتيجه گرفته .درست است كه همه دوست دارند قهرمان شوند اما بايد سياست ها برود به سمت اينكه  بازيكن بسازيم.