یادداشت: خستگی مسی شادی درخشش نیمار را کمرنگ کردلیونل مسی در همین ابتدای فصل مصدوم شده است و این می تواند زنگ خطر را در بارسلونا به صدا درآورد.

قاعدتا باید نتیجه راضی‌کننده‌ای می‌بود. بارسلونا گل زیبای داوید ویا را پاسخ گفت و با سخت‌کوشی توانست در خانه اتلتیکو مادرید یک تساوی بگیرد. به این ترتیب آنها بخت بالایی برای فتح سوپرجام اسپانیا دارند. نیمار از روی نیمکت برخاست و اولین گل رسمی‌اش را برای بارسلونا با سر زد.

اما این شب حقیقت تلخی را دوباره به بارسا نشان داد. این که آنها مقابل تیم‌های با ضرباهنگ بالا به مشکل برمی‌خورند. نقاط ضعف آنها باز هم مشخص شد، جوردی آلبا مقابل دیه‌گو کاستا زجر کشید و سرخیو بوسکتس با خوش‌شانسی از یک کارت قرمز گریخت. چابی دوندگی کمی داشت و آندرس اینیستا شدت و محکم بودن لازم را در نبردها نداشت.

از همه نگران‌کننده‌تر این که لیونل مسی لنگ‌لنگان در پایان  نیمه اول زمین را ترک کرد. او از ناحیه ران مشکل پیدا کرده است.

او فصل پیش درگیر مصدومیت‌هایی شده بود. اما تنها در نیمه دوم فصل. این بار او در ابتدای فصل آسیب دیده و این زنگ خطر را در نوکمپ به صدا درمی‌آورد. شواهد نشان می‌دهد او به دلیل بازی بیش از حد دچار فرسودگی شده است.

مسی در هر پنج فصل اخیر حداقل پنجاه بازی برای بارسلونا انجام داده. او هر سال بارها مسیر طولانی تا آرژانتین را با هواپیما می‌رود و می‌آید. او جوان‌تر که بود راحت‌تر با این موضوع کنار می‌آید و حتی در فصل 12-2011 عملا از ساحل به بارسا رفت تا کمک کند آنها سوپرجام را فتح کنند!



زوج رویایی | اما مسی و نیمار بسیار کم کنار هم بازی کرده اند

اما تعداد بسیار بالای بازی‌ها امان او را بریده است. او به جای این که در سن 26سالگی به اوج برسد انگار دارد از نظر فیزیکی افت می‌کند. او از دوران درخشش نوجوانی در بارسا به‌ندرت فرصتی برای استراحت داشته است. این برنده چهارباره توپ طلا دارد به شکل فزاینده‌ای از مشکلات همسترینگ و ران پا رنج می‌برد. او در برد هفت بر صفر مقابل لوانته هم مشکل داشت.

او را جراردو مارتینو، مربی جدید تیم در دقیقه 70 تعویض کرد. این اولین بار در سه فصل گذشته بود که مسی بی آن که مصدوم شود تعویض می‌شود. لیو می‌خواهد هر هفته، هر طور که شده، چه خسته باشد و چه سر حال، بازی کند. اما مارتینو می‌داند مدیریت مسی برای موفقیت تیمش در طول فصل حیاتی است: «من با مسی صحبت کردم و او درک کرد که باید استراحت کند.» مارتینو پیش از نبرد سوپرجام در مادرید به شوخی گفت: «حواسم هست که پنج بازی پشت سر هم مسی را تعویض نکنم!»

اما تاتا اگر حس کند که این کار به سود تیم است قطعا انجامش خواهد داد. مسی هم باید دریابد که قرار نیست در تمامی دقایق تمامی دیدارها بازی کند. او فصل پیش در طول پاییز و زمستان مرتبا بازی کرد و دقیقا زمانی مصدوم شد که بارسا به او بیش از هر موقعی نیاز داشت. او اکنون تنها پس از دو بازی دور از میادین است. این دغدغه بزرگی است.

همکاری مورد انتظار او با نیمار هم آسیب دیده است. تاکنون این دو نفر تنها 6 دقیقه کنار هم بازی کرده‌اند. یعنی دقایق 64 تا 70 بازی با لوانته. نیمار درباره چهارشنبه‌شب گفت: «بسیار بد است که نتوانی کنار مسی بازی کنی. او بهترین است و همه می‌خواهند با او بازی کنند.»



بسیار بد است که نتوانی کنار مسی بازی کنی. او بهترین دنیاست و هر کسی دوست دارد کنارش بازی کند

- Neymar

نیمار خریداری شده تا کنار مسی بازی کند، اما او می‌تواند جانشین بلندمدتی برای آرژانتینی درخشان باشد. برخی بازیکنان، مانند رائول در رئال مادرید، زمانی که در سنین پایین بازیکن ترکیب اصلی می‌شوند زودتر به نقطه اوج، و سراشیبی پس از آن می‌رسند و مسی هم احتمالا همین‌گونه باشد. دوران اوج او شاید دارد به پایان می‌رسد.

لوییز فلیپه اسکولاری، مربی برزیل اخیرا گفته: «مسی برای حدود دو سال دیگر بهترین در دنیا خواهد بود». البته بارسا اعتقاد دارد که مسی می‌تواند فصل‌های بسیار بیشتری را در اوج بماند. اما از او انتظار نمی‌رود در سی و چند سالگی هم در بالاترین سطح ممکن بازی کند. باشگاه کاتالان به‌خوبی می‌داند که او را باید با احتیاط بسیار بیشتری در فصل‌های پیش رو مدیریت کرد. شاید موفقیت آنها در این سال‌ها وابسته به همین نکته باشد.