امير قلعه نوعى: از جو ورزشگاه رشت راضى بودم / كسر امتياز قانونى نيست

جو اين بار ورزشگاه عضدى قابل مقايسه با سال گذشته و سالهاى پيشتر نبود. همانطور كه در كنفرانس بعد از بازى هم گفتم، من از شرايط ورزشگاه راضى بودم و مساله خاصى مشاهده نكردم.

داستان كسر امتياز به دليل رفتار تماشاگران از باشگاهها اين روزها داغ ترين بحث جامعه فوتبال ماست. در شرايطى كه كشورهاى همسايه ما براى به ورزشگاه كشيدن هواداران از هزاران ترفتند استفاده مى نمايند، اينجا در كشور ما توانايى سود جستن از اين پتانسيل عظيم انسانى را هرگز كسى ندارد. به بهانه تثبيت حكم كسر امتياز از باشگاه استقلال و كم شدن امتياز از باشگاه داماش در بازى مقابل استقلال به سراغ امير قلعه نوعى رفتيم تا نظر وى را در اين مورد جويا شويم:
آيا در اين طول مدتى كه شما در فوتبال هستيد، سابقه اجراى چنين احكامى را در دنياى فوتبال شنيده و تجربه كرده بوديد؟
با سلام و عرض ادب به مردم گيلان و به خصوص اهالى رشت، شهر مادرى من. بايد عرض كنم كه نه، تا جايى كه من حضور ذهن دارم تا حالا چنين اتفاقى نيفتاده و اصولا صدور اين نوع احكام قانونى نبوده است. من با آقاى نصيرزاده هم صحبت كردم و ايشان هم گفته اند صدور اين نوع حكم ها براى چنين اتفاقاتى اصولا صحيح نيست و با قانون فوتبال تضاد دارد.
آيا اين كسر امتيازها مى تواند راهكارى مناسب در خوب شدن جو ورزشگاهها دارد؟
با اين نوع احكام فقط صورت مساله پاك مى شود و به هيچ وجه تاثير مثبتى در درست شدن ورزشگاهها به همراه نمی آورد. ما بايد در باشگاهها كار فرهنگى درست انجام دهيم و راهكارهاى قابل اجرا و درست ارايه نماييم.
نظر شما درباره اعمال كسر امتياز داماش دربازى مقابل شما به دليل فحاشى چيست؟
من بايد عنوان كنم كه هر چند در راه برگشت از ورزشگاه به فرودگاه شيشه اتوبوس ما را شكستند اما جو اين بار ورزشگاه عضدى قابل مقايسه با سال گذشته و سالهاى پيشتر نبود. همانطور كه در كنفرانس بعد از بازى هم گفتم، من از شرايط ورزشگاه راضى بودم و مساله خاصى مشاهده نكردم. وقتى روند هواداران يك تيم مثبت مى شود اين جريمه سنگين به نظر مى رسد.
شنيده ايم كه باشگاه استقلال مى خواهد به فيفا شكايت كند، آيا اين يك حركت تبليغاتى است يا تا انتها پيگرى خواهد شد؟
من تا اين لحظه چيزى نشنيدم و از شما اين موضوع را مى شنوم. اما به هر حال وقتى يك موضوعى قانون مى شود هر چند نادرست بايد آن را پذيرفت ولى تلاش كرد كه آن قانون اشتباه را اصلاح كرد. ولى وقتى مى توان همين قانون مورد دار را اجرا كرد كه قبل از آن آقايان در فدراسيون درست اطلاع رسانى مى كردند و با گفتن همين انجام كسر امتياز يك نوع بازدارندگى به وجود مى آودند. نه اينكه ناگهان بيايند و براى چند تيم سرخود اجرا نمايند.
امكان اعتلاف بين تيم هايى كه از اين بابت متضرر شده اند وجود دارد؟
همانطور كه گفته ام من درباره شكايت به فيفا چيزى نشنيده ام. اما بايد تلاش كرد و راهكاره مناسبى ارايه كرد.
از راهكار صحبت كرديد، آيا آمدن خانواده ها به ورزشگاه مى تواند تاثيرگذار باشد؟
صد در صد. خانواده نخستين مركز يادگيرى فرهنگ و معرفت است و اگر پاى اعصاى خانواده به ورزشگاه باز شود خيلى از حرمت ها حفظ مى شود. ما بايد با بسترسازى مناسب بتوانيم ريشه اى كار كنيم و فضا را براى حضور همه اعضاى خانواده مهيا كنيم.